In Amsterdam gaan de kades weer gebruikt worden waarvoor ze zijn bedoeld. Niet voor het parkeren van auto’s, maar voor vervoer over water. Hiermee wordt de logistieke functie van de kades in ere hersteld, die verdween door de komst van gemotoriseerde vrachtverkeer.
Parkeervrije grachten
In nieuwe plannen voor parkeervrije grachten wordt weer ingezet op de oorspronkelijke functie van de grachten: voor het aan- en afmeren van schepen. Met de hernieuwde inzet van de kades kan de bezorging van goederen en pakketjes in de stad verzekerd en zelfs verbeterd worden.
Nieuwe stadslogistiek
Met de nog altijd groeiende populatie en toenemende congestie in de stad, is er namelijk behoefte aan alternatieve transportmiddelen. Vervoer over water is veel duurzamer en sneller dan vervoer over de weg. Daarnaast is zwaar verkeer over grachten een zware belasting voor de kademuren en bruggen, en een grotere aanslag op het milieu.
Samenspel water en wal
Voordat de kades gebruikt kunnen worden voor het laden en lossen van vracht, moeten eerst nog een aantal aanpassingen gedaan worden. Zo is een flexibele strook langs het water nodig om ruimte te bieden aan pallets of rolcontainers. Niet alleen langs de kade aan de walkant is ruimte van belang. Ook aan het water dient voldoende afmeermogelijkheid te zijn om stremmingen op de grachten te voorkomen.
Unieke last mile locatie
Amsterdam Logistic Cityhub (ALC) is blij met deze ontwikkeling. Met haar multimodale ontwerp maakt de faciliteit duurzaam vervoer over weg én water mogelijk voor haar gebruikers. Direct verbonden aan het kanaalnetwerk van Amsterdam zijn mensen en goederen binnen 7 minuten in de binnenstad.
BRON: https://www.waltherploosvanamstel.nl/parkeervrije-grachten-maken-ruimte-voor-vervoer-over-water-in-amsterdam/